Broodfok: Sector zonder dierenliefde

Omdat het belangrijk is om iedereen bewust te maken van de praktijken die sommige bedrijven uitvoeren, plaatsen we hieronder een artikel van GAIA.

Het juiste accessoire kan een outfit compleet maken, maar een hond is #NotAnAccessory. Wél een levend wezen en liefdevolle vriend. Toon je hart voor honden en help deze boodschap te verspreiden door een foto van jou en je hond te posten en @not_an_accessory te taggen.

Tijdens de huidige coronacrisis, hebben veel mensen een hond of kat genomen om hen gezelschap te houden of om een bezigheid voor zichzelf te creëren tijdens de lockdown(s). Toen zij niet langer de tijd hadden om voor hun dieren te zorgen en zich realiseerden welke werklast en verantwoordelijkheid het hebben van een huisdier met zich meebrengt, lieten velen hun hond of kat gewoon in de steek of brachten ze naar een dierenasiel. Makkelijk, is het niet? Wij zijn diep geschokt door de golf van dumping die volgde op de eerste lockdown. Je besluit niet om een dier in je gezin op te nemen alsof je een pak melk koopt! Daarom lanceren wij deze bewustmakingscampagne #NotAnAnaccessory ! Post een foto van jezelf met je huisdier op Instagram en tag @not_an_accessory. Want huisdieren zijn geen accessoire!

“We wilden een puppy. Op de website van hondenkweker X zagen we een schattige dwergkees. We waren op slag verliefd. Na een kort telefoontje mochten we het hondje onmiddellijk ophalen. In de winkel werd Joske in mijn armen gedrukt. Ik moest en zou hem mee naar huis nemen. We hebben 850 euro voor hem betaald. De mama van Joske hebben we nooit gezien. Diezelfde avond werd ons hondje zwaar ziek en brachten we hem naar de dierenarts. Drie dagen later was onze lieve kleine Jos dood. Hij had kennelhoest, parvo en longoedeem. Hij was geen 15 weken oud, maar 8. Hij was niet gevaccineerd. Hij had geen Belgisch paspoort maar een Slovaaks. Onze arme schat Joske kwam uit een puppyfabriek. Hoe konden we zo dom zijn!”

In totaal wonen ongeveer 1,5 miljoen honden en 2,2 miljoen katten in Belgische gezinnen. Hoewel een deel van die dieren geadopteerd werd in een asiel of gekocht werd bij een goeie kweker (een kweker die rekening houdt met het welzijn van de dieren), laten nog heel veel mensen zich om de tuin leiden door de vele aantrekkelijke websites met schattige foto’s van kleine, lieve puppy’s en kittens die onmiddellijk beschikbaar zijn. De mensen achter die websites zijn grootschalige, gewetenloze broodfokkers en hun dieren worden aan de lopende band geweekt in puppy- en kittensfabrieken (Oost-Europa).

Al te vaak zijn de jonge dieren ziek, zwak, niet gesocialiseerd en werden ze veel te vroeg bij de moeder weggehaald. Sommigen overleven de lange rit, dicht op elkaar gepropt in kleine kratten, van Oost-Europa naar ons land niet. De gezondheid van het dier interesseert broodfokkers niet. Ze liegen over de leeftijd en over de vaccinaties. Zo leiden veel verkochte puppy’s aan giardia (bloederige diarree), kennelhoest, ringworm en het parvovirus. Soms met de dood van de puppy en steevast met heel veel verdriet bij het baasje tot gevolg. Kortom: het klassieke scenario. En de moederhonden? Die worden – in eigen land of in Oost-Europa – behandeld als kweekmachines. Eens uitgekweekt zijn ze verlieslatend en worden ze gedumpt of gedood. Na drugs en wapens is de illegale handel in dieren, waaronder kittens en puppy’s, de meest lucratieve criminele activiteit in heel Europa.

Leer hier hoe je eenvoudig een broodfokker herkent!

Geconfronteerd met al dat dierenleed, lanceerden we op 3 december 2018 een nieuwe campagne tegen broodfok. In een zeven minuten durende film laten we zes getuigen aan het woord.

Het verhaal van zeven dappere honden:

GAIA asbl. (z.d.). Broodfok: Sector zonder dierenliefde. GAIA. Geraadpleegd op 25 juli 2021, van https://www.gaia.be/nl/campagne/broodfok-sector-zonder-dierenliefde

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.